Piano Nazionale Scuola Digitale (PNSD)

piano-nazionale-scuola-digitale

 

 

Il Piano Nazionale Scuola Digitale(PNSD) è il documento di indirizzo del Ministero dell'Istruzione, dell'Università e della Ricerca per il lancio di una strategia complessiva di innovazione della scuola italiana per un nuovo posizionamento del suo sitema educativo nell'era digitale.

E' un pilastro fondamentale della Legge 107/2015 che persegue l'innovazione del sistema scolastico e le opportunità dell'educazione digitale.

Il Piano è strutturato su quattro nuclei fondamentali: STRUMENTI, COMPETENZE E CONTENUTI, FORMAZIONE, ACCOMPAGNAMENTO

1. STRUMENTI: sono le condizioni che abilitano le opportunità della società dell'informazione e mettono le scuole nelle condizioni di praticarle (accesso, qualità degli spazi e degli ambienti di apprendimento, identità digitale e amministrazione digitale)

  • ACCESSO: favorire l'accesso e la connessione attraverso fibra ottica, connettività e cablagggio interno delle scuole.
  • SPAZI E AMBIENTI PER L'APPRENDIMENTO: coniugare la crescente disponibilità di tecnologie a competenze abilitanti. Creare ambienti di apprendimento che facilitino apprendimenti attivi e laboratoriali. Sviluppare nuovi modelli di interazione didattica che utilizzino la tecnologia.
  • AMMINISTRAZIONE DIGITALE: gestione dell'organizzazione scolastica e rafforzamento di servizi digitali innovativi sul territorio
  • IDENTITA' DIGITALE: dare un profilo digitale ad ogni persona della scuola.

2. COMPETENZE DEGLI STUDENTI: rafforzare le competenze relative alla comprensione e alla produzione di contenuti complessi e articolati, anche all'interno dell'universo comunicativo digitale; lavorare sull'alfabetizzazione informativa e digitale; mettere al centro il ruolo dell'informazione e dei dati nello sviluppo di una società interconnessa basata sulle conoscenze e sull'informazione; costruire rapporti tra creatività digitale e artigianato, tra imprenditorialità digitale, manifattura e lavoro; introdurre al pensiero logico e computazionale e familiarizzare con gli aspetti operativi delle tecnologie informatiche; portare ad essere utenti consapevoli di ambienti e strumenti digitali, ma anche produttori, creatori, progettisti. I docenti in questo processo sono facilitatori di percorsi didattici innovativi.

  • DIGITALE, IMPRENDITORIALITA' E LAVORO: sviluppo delle competenze trasversali: problem solving, pensiero laterale e capacità di apprendere.
  • CONTENUTI DIGITALI: creare le giuste condizioni, sia tecniche che di accesso, per cui i contenuti digitali passino da eccezione a regola nella scuola

3. FORMAZIONE DEL PERSONALE: centrata sull'innovazione didattica, tenendo conto delle tecnologie digitali come sostegno per la realizzazione di nuovi paradigmi educativi e la progettazione operativa delle attività. L'obiettivo è quello di passare da una scuola della trasmissione a quella dell'apprendimento.

4. ACCOMPAGNAMENTO: si attua attraverso la nomina di un ANIMATORE DIGITALE in ogni Istituto, la formazione interna, il coinvolgimento della comunità scolastica, la creazione di soluzioni innovative.

Snodo formativo per le Isole di Ischia e Procida

logo animatore

L'Istituto d'Istruzione Superiore "C. Mennella" è Snodo Formativo per le Isole di Ischia e Procida.

Erasmus+ Teachers' Courses in UK 2017 & 2018

 

Dear Colleague,

Professional Development Courses in England, Wales, Scotland and Ireland for European Teachers.

 Next year ISP will be celebrating 35 years of organising quality training courses for European educators on behalf

of ministries of education, teacher-training institutes and schools, including courses for many thousands of teachers funded by the EU Comenius and Erasmus+ programmes.

As the next Erasmus+ KA1 deadline (2 February 2017) is approaching, we have just put details of our 2018 teachers’ courses on our website. Please click on the courses listed

below for details of our 2017 and 2018 courses.

 

PRIMARY LEVEL

(ages 3-11)

 

Language & Methodology Courses for Primary Teachers of English

Courses for Pre-primary Teachers of English (Very Young

Learners) (ages 3-6)

 

C.L.I.L. Courses for

Pre-primary and

Primary Teachers

English Language Courses for Educators

 

Courses for Primary Teachers focusing on

Art,

Music,

Drama,

Science,

Maths or

Physical Education

Courses for Primary Head Teachers, Inspectors & Advisers

 

Courses for Teachers of Pupils with Special Needs:

English

and other subjects

 Using Technology in Teaching

and Mobile pedagogy for language teachers

 

 

SECONDARY LEVEL

(ages 10-19)

Courses for Secondary Teachers of English

 

Using Technology in Teaching

English

and other subjects

and Mobile pedagogy for language teachers

 

Courses for Teachers of Pupils with Special Needs:

English

and other subjects

 

Courses for Teachers in Vocational Schools:

English

and vocational subjects

 

Courses for teachers of

Art,

Music,

Drama,

History,

Geography,

Science,

Maths or

Physical Education

 

C.L.I.L. Courses for Teachers who teach their subject "bilingually" in English

Courses for Secondary Head Teachers, Inspectors & Advisers

Courses on School Development & Quality Enhancement

 

 

ADULT EDUCATION

 

Courses for Teachers of English in Adult education

 

International Study Programmes is an ideal partner for schools which have been awarded (or are applying for) Erasmus+

funds.

We invite schools to:

 

  • choose from the wide variety of courses which individuals or groups of teachers may join     or

 

  • ask us to design a tailor-made course for a closed group of teachers from one school or group of schools.

 

Whatever the focus of a school’s European Development Plan we can provide a relevant course in the UK to meet the training needs of teachers.

 

Special offers are available for teachers who are not successful in obtaining Erasmus+ funding.

We would be grateful if you would pass on our information to your school’s Erasmus+ coordinator and to your colleagues.

 

Please also see our website for details of

holiday language courses for secondary school students. Teachers who have not been successful in obtaining Erasmus+ funding may be interested in our offer of free attendance at a teachers’ course for teachers who bring students to our courses.

 

We are also experienced in arranging

work placements and specially designed courses for Erasmus+ funded school students as well as homestays with attendance at a British school

for groups of primary or secondary school pupils. We would be pleased to supply further information if required.

 

We look forward to having the opportunity of co-operating with your school and welcoming your teachers and/ or students on our forthcoming courses.

 

Thank you for your kind attention.

 

All good wishes for Christmas and the New Year.

 

Anne Hopwood

Director

 

International Study Programmes

The Manor

Hazleton

Cheltenham GL54 4EB

England

 

Telephone:  0044 1451 860379

Fax:  0044 1451 860482

Email:  Discover@International-Study-<wbr< a="">>Programmes.org.uk

Web:  www.International-Study-Programmes.org.uk

Hazleton in the snow

hazleton

 

Prossimi appuntamenti

Nessun evento

Accesso riservato



Questo sito utilizza cookie di tipo tecnico, per cui le informazioni raccolte non saranno utilizzate per finalità commerciali nè comunicate a terze parti. Per approfondimenti visualizza la nostra cookie policy

Nascondi questo messaggio
Cookie Policy